maandag 14 september 2015

Nieuwe poging

Na een mislukte poging verleden week, waarna ik uiteindelijk met de auto naar huis bent gegaan, probeer ik het vandaag weer. 
De inhoud van de boot bevalt me wel. Het gros bestaat uit mijn eigen studenten. En daarmee kom ik op de observatie van vandaag. Studentengedrag ten opzichte van hun docent. Centraal staat de vraag: Is het wel of niet cool je docent te groeten? En studenten reageren daar heel wisselend op. 
De ontmoeting vluchtig oogcontact, gelijk daarna herkenning. Maar dan... 
Als docent houd ik mijn blik open maar mijn mond nog even dicht. Vriendelijk als altijd kijk ik ze aan. Sommigen kijken snel de andere kant op. Docent groeten niet cool. Anderen groeten, ik groet terug. Docent groeten wel cool
Een derde groep is volledig verbaasd dat ik ze vriendelijk aankijkt. Verhip een docent en zij kijkt mij aan. Help wat nu. Meestal groeten ze maar of ze het cool vinden? 
Voor mij is docent zijn echt het leukste beroep in de wereld. Omgaan met jonge mensen die in hun hoofd nog alles aan het plaatsen zijn is geweldig. Ik zie ze worstelen met het bepalen van hun plaats. De strijd tussen de opvoeding en hun eigen identiteit. Mooi 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten